Bi’s uit de kast

In Nederland wonen bijna 2 miljoen biseksuelen, dat is een behoorlijk aantal waarvan ruim een derde zelfs nóg nooit met iemand heeft gepraat over zijn/haar seksuele voorkeur. Een klein rekensommetje brengt mij op het duivelse getal van 666.666 personen. Veel te veel mensen die dit geheim voor zichzelf houden. Dat vond ook het COC –een afkorting voor Cultuur- en Ontspannings Centrum maar is een belangenorganisatie voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders – en daarom stond de nationale Coming Out dag 2014 in het teken van biseksualiteit.

Zelf heb ik eigenlijk nooit heel erg een uit de kast moment ervaren. Als ik mensen ontmoet ben ik open over mijn seksualiteit en vind ik het niet moeilijk als het ter sprake komt. Met mijn moeder was ik de was aan het vouwen toen ik zei dat ik dacht verliefd te zijn op een meisje. ‘Dat denk ik ook’ zei mijn moeder die mij nog nooit zo met iemand had gezien. Voor mij was het dus geen spannend moment maar voor veel andere jonge meisjes of jongens wel.

Sarah (20) weet al een aantal jaar dat ze niet alleen op jongens maar ook op meisjes kan vallen en daar is ze tegen nieuwe vrienden redelijk open over maar dat ook aan vader vertellen is toch anders. Op de bruiloft van een neef was de hele familie samen. ‘En Saar, heb je al een vriendje óf vriendinnetje’ vroeg haar tante. Sarah merkte dat opvallend veel mensen die avond een toespeling maakten naar haar seksuele geaardheid. Dus ze ging verhaal halen bij haar zus, de enige van de familie met wie ze het ooit eerder besproken had. ‘Iedereen vraagt ook de hele avond al aan mij of je met een jongen of een meisje thuis gaat komen.’ Reageert haar zus. Sarah vindt het geen probleem om eerlijk te antwoorden, het is alleen ongemakkelijk als haar vader het eerder van andere mensen hoort. ‘Dan vertel je het hem toch gewoon’ moedigt haar zus haar aan maar Sarah stribbelt tegen. Later op de avond is haar zus behoorlijk aangeschoten en pakt Sarah bij haar hand. ‘Je gaat het papa vertellen!’ Vader wordt zonder pardon uit een gesprek met een vage kennis gerukt en ze sleurt ze beide mee en dropt ze buiten. ‘Sarah moet je iets vertellen.’ Zegt ze met een dubbele tong en ze laat het duo alleen.

Een andere vriend Tom (22) vertelt me dat hij twee jaar geleden uit de kast kwam als bi. Iedereen accepteerde het vanaf het begin maar toch voelde Tom dat ze hem niet helemaal serieus namen. ‘Veel vrienden bleven vragen of ik toch niet homo was, ze dachten dat ik het eng vond om als homo uit de kast te komen.’

Dit zijn twee vrienden die het wel is gelukt om bij hun vrienden en familie als bi uit de kast te komen. Fara (24) vertelde mij een wat minder positief verhaal. Haar ouders zijn streng gelovig en daarom durft ze niet uit de kast te komen. Haar angst om van haar familie verstoten te worden is niet irreëel en daarom weet ze dat als ze eerlijk wil zijn, ze moet kiezen tussen haar geaardheid en haar familie. Toch vertelt ze me dat dit haar niet tegen houdt haar liefde te volgen. ‘Ik zal niet voor mannen kiezen alleen omdat ik weet dat mijn omgeving dit beter zal accepteren. Ik kies voor wie ik val’ Omdat ze al een aantal jaar uit huis woont is het voor haar niet moeilijk haar seksuele identiteit geheim te houden. ‘Mijn ouders hebben mij überhaupt nog niet met een relatie meegemaakt, niet met een jongen en niet met een meisje. Daar stellen ze ook geen vragen naar.’

Uiteraard is dit maar een greep van de uit de kast verhalen die zich onder bijvoorbeeld mijn Facebook vrienden afspeelt. Zoals gezegd in het begin zit de grote meerderheid nog in de kast en heeft ook bij mij niet die deur geopend. Als je dit leest en je wil tegen mij door dat kiertje van de deur een geheimpje vertellen? Dan mag dat natuurlijk.
En hoe het met Sarah afliep? Een opluchting voor haar maar een beetje een anti-climax voor het verhaal. Haar vader had het eigenlijk al verwacht en ze liepen weer rustig terug naar de bruiloft.
Out of the closet

Alle namen in dit stuk zijn gefingeerd.

Plaats een reactie