Hoe kijken homo’s tegen biseksuelen aan, ik zocht het zelf uit

Een beetje verlegen stap ik af op het meisje dat in een tijgerpak slingers aan het ophangen is in de  bodytalk. Ze stelt zich voor als Elise en is van de homo studenten vereniging Antaros die elke woensdagavond een open borrelavond in een van de enige gaybars van Utrecht hebben voor leden en nieuwsgierige bezoekers. Ik ben zo’n nieuwsgierige bezoeker. Al een aantal keer heb ik in interviews met biseksuelen besproken dat biseksuelen niet altijd gewaardeerd worden in de gayscene. Dit wil ik natuurlijk wel met eigen ogen uit testen dus heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben ik op stap gegaan. Stom genoeg voel ik me een beetje bezwaard als ik uitleg dat ik hier ben omdat ik een blog schrijf over biseksualiteit. Misschien had ik liever tegen haar gezegd dat ik lesbisch was.

In eerste instantie wordt het idee van weinig acceptatie naar biseksuelen in ieder geval niet bevestigd. Ik word netjes aan iedereen voorgesteld en bestel een biertje terwijl ik mij tussen de studenten voeg. Nadat ik uitleg waarom ik hier ben barst er meteen een gesprek los. Het meisje naast mij maakt me duidelijk dat het voor haar niet uit maakt of iemand biseksueel is. ‘Ik sta overal open voor’ zegt ze. Een ander meisje vertelt me dat ze er zelf ook nog niet helemaal uit is welke seksuele oriëntatie het beste op haar van toepassing is. Floris heeft zich tot nu toe een beetje achterzijde gehouden maar mengt zich ook in het gesprek. ‘Ik heb ook wel een tijdje gedacht dat ik bi was. Toen ik vertelde aan mijn moeder dat ik met een meisje had gezoend begreep ze er niets van. Als ik nu met een meisje thuis zou komen zou mijn moeder echt schrikken.’ Vertelt hij lachend.

Danny zit naast Floris en moet er niet aan denken om met een meisje te zoenen. Ook geeft hij toe soms nog wel zijn twijfels te hebben als een jongen met wie hij date zegt biseksueel te zijn. ‘Ja jij bent gewoon on the way to the train to gayville, denk ik dan.’ Er is nog een meisje bij de studentenvereniging die een uitgesproken mening heeft over daten met een biseksueel. ‘Als er een mannelijk lid in is geweest, hoeft het voor mij niet meer.’ Met de nodige biertjes achter mijn kiezen vind ik deze gesprekken allemaal vrij vermakelijk.

Dan komt er een nieuw meisje binnen lopen. Fenny heet ze, en zodra ik met haar aan de praat raak vertelt ze me ook bi te zijn. Ze is niet in de war, niet in een fase maar ook gewoon bi en zeker van haar zaak. ‘Soms als ik met een lesbische chick ben, zegt ze tegen me dat ik gewoon lesbisch ben. Meerdere mensen van de studentenvereniging zeiden dit in het begin tegen mij. Ik zie er ook wel uit als een lesbie door hoe ik me kleed maar ik val toch echt ook op jongens.’ Fenny heeft een maatje bij de studentenvereniging, Djuri een biseksuelen jongen die elkaar goed begrijpen. Helaas heeft hij de volgende dag tentamen en kan hij dus niet naar de borrel komen.

Ik heb oprecht een leuke avond gehad en had niet gevoel raar aangekeken te worden door mijn biseksualiteit. Als ik de volgende dag in mijn woonkamer laat op de avond nog een artikel over biseksualiteit aan het lezen ben, spreekt één van de vrienden van mijn huisgenootje mij een beetje aangeschoten aan. ‘Biseksualiteit, dat is iets waar ik niet in geloof.’ Ik twijfel nog of ik er op in moet gaan maar ik vraag wel naar zijn argumenten. We krijgen een vrij onschuldig gesprek over biseksualiteit waar verscheidene vooroordelen de revue passeren. Het gesprek loopt dood. Hij vindt dat hij zijn vriendin nooit zou kunnen vertrouwen als ze biseksueel is, ik vind van wel en we komen niet veel verder.

Later voegt een tweede jongeman zich bij het gesprek. Hij is het met me mee eens; als heteromeisje heb je net zo veel kans om vreemd te gaan als biseksueel. Met een arm om mijn schouders probeert hij het goede te zeggen maar slaat dan de plank volledig mis. ‘Als een lesbisch meisje een relatie met een biseksueel meisje heeft, moet ze wel wantrouwig zijn,want een man heeft iets wat zij nooit kan hebben. En als man kan je in de seks alles wat zij ook kunnen en meer. Een jongen die een relatie heeft met een biseksueel meisje hoeft niet bang te zijn want een ander meisje heeft niks meer dan de man te bieden, alleen maar minder.’ Ik lach geschokt. Wauw, deze jongen ontkent eigenlijk het genot van seks tussen vrouwen. Alhoewel het gesprek nogal gemoedelijk verloopt ben ik toch een beetje gekwetst door de opmerkingen van de jongen met wie ik het eerst een gesprek begon. Ik laat me eigenlijk nooit echt raken door de mening van onbekende mensen over biseksualiteit. Maar dat deze jongen heel stellig aan mij verkondigt dat hij niet gelooft in biseksualiteit, en in ieder geval nooit een biseksuele partner zou kunnen vertrouwen raakt me toch wel. Helaaspindakaas, er zijn mensen die zo denken.

Geef een reactie

