Mathilde Santing: ‘Ik heb nooit het gevoel gehad homoseksueel te zijn’

Je kan haar kennen van onder andere het nummer Wonderful Life dat uitkwam toen ik nog geen vijf jaar was en wat ik later vaak heb mee gezongen. Mathilde Santing heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze biseksueel is. Als ze zegt dat ze biseksueel is praat ze over het verleden. Haar biseksualiteit is een constatering van de verschillende langdurige relaties die ze heeft gehad met zowel mannen als vrouwen. ‘Over de toekomst kan je niets zeggen. Sommige vrouwen doen als ze in hun eerste relatie met een vrouw zijn net of hun hele heteroseksuele verleden een leugen was en een vergissing. Vanaf het begin heb ik nooit het gevoel gehad homoseksueel te zijn. Ik wist: ik ben biseksueel.’ 

Desdochter
Behalve bi en een steengoede zangeres is Mathilde Santing ook desdochter. Dat is een van de eerste dingen die ze me vertelt als ik met haar aan de telefoon zit. Een desdochter is een vrouw van wie de moeder tijdens de zwangerschap di-ethylstilbestrol (DES) heeft gebruikt. Dit is een medicijn wat van 1946 tot 1970 werd voorgeschreven aan zwangere vrouwen die eerder een miskraam hadden gehad, in de hoop dat dit de kans op herhaling zou verminderen. Ook aan de moeder van Mathilde Santing die in 1958 geboren werd. Helaas bleek dit niet het geval en had het stofje juist allerlei vervelende bijwerkingen.

Wat heeft een desdochter zijn nou weer te maken met biseksualiteit kan je je afvragen. Een ‘bijwerking’ van het DES hormoon stond minder in de aandacht: in onderzoek onder enkele kleine groepen Amerikaanse DES-dochters bleek een kwart tot veertig procent van hen biseksueel of lesbisch te zijn. Mathilde heeft er in ieder geval een interessante theorie aan over gehouden. Zij gelooft dat seksualiteit veel meer te maken heeft met hormonen dan we weten en dan we onderzocht hebben. ‘Vrouwen of mannen hebben bepaalde hormonen in hun lichaam en meer of minder testosteron waardoor je bijvoorbeeld mannelijke vrouwen hebt en vrouwelijke mannen.’

Mannelijke en vrouwelijke homo’s
Ze trekt dit idee verder door en legt me haar persoonlijke theorie uit. ‘Volgens het christendom hebben we geleerd dat op een lijn aan de ene kant de homoseksuelen staan en aan de andere kant de heteroseksuelen en dan in het midden de biseksuelen. Ik geloof dat niet en ik denk dat het helemaal anders in elkaar zit. Aan de ene kant heb je mannelijke homo’s en aan de andere kant heb je vrouwelijke homo’s. Die lijken helemaal niet op elkaar in gedrag en hoe ze in elkaar zitten. Die mannelijke homo’s zijn de echte mannen die niet door een vrouw worden tegen gehouden om seks buiten de deur te hebben. Terwijl de vrouwelijke homo’s veel meer op vrouwen lijken in het meer behoefte hebben aan intimiteit en minder behoefte aan seks met veel onbekende mannen.’

Mathilda’s idee matcht dus niet helemaal met de theorie van Kingsey waar ik het in mijn eerste blog over had en  waarbij inderdaad heteroseksualiteit en homoseksualiteit zich aan een tegenovergestelde kant van een lijn bevinden. ‘Zo’n schaal doet geen recht aan het feit dat vrouwelijke homoseksualiteit en mannelijke homoseksualiteit zo erg verschillen. Ik hoor sommige biseksuelen ook wel eens zeggen: “Ik ben zoveel procent homo en zoveel procent hetero”, dan denk ik: in welk lab heb je dat laten onderzoeken?’ Mathilde vindt het een zinloze bezigheid om te bepalen hoe hetero, lesbisch of bi ze is. ‘Ik leef mijn leven, ik hoef het niet te determineren.’

Ook het idee dat iedereen eigenlijk bi is legt ze naast zich neer. ‘Ik denk wel dat iedereen existentialistisch uiteindelijk bi zou kunnen zijn. Zoals mannen die zich in het leger of in de gevangenis bij gebrek aan beter aan elkaar vergrijpen. Maar ik ken wel genoeg mensen die echt hetero zijn.’

Mathilde-Santing 3

Foto: Els Huizinga

De houding tegenover biseksualiteit in Nederland
‘Eigenlijk is het een beetje een taboe, maar het is ook wel een soort van hip om te zeggen dat je bi bent. Zo eens in de tijd zijn er televisie programma’s om biseksuele (vrouwen) in de aandacht te brengen maar die aandacht vind ik ergens niet helemaal oprecht. Het is altijd een beetje een fantasie van mannen om vrouwen te zien vrijen, en om die fantasie te verwezenlijken heb je biseksuelen nodig. Lesbische vrouwen hebben namelijk helemaal geen behoeften om met een man in bed te liggen.’

‘De homo scene vindt biseksualiteit niet leuk omdat het toch als verraad voelt. Vooral vroeger is biseksualiteit een soort dekmantel geweest voor eigenlijke homoseksualiteit. Dan was het wel een homoseksuele relatie maar bij het kerstdiner mocht de partner niet komen en dat is natuurlijk heel kwetsend geweest. Ik snap wel dat die pijn daar nog steeds zit.’

Als Mathilde in een interview uitlegde dat ze biseksueel is, werd dat naderhand toch lesbisch in het artikel omdat ze toevallig dan met een vrouw was. ‘Het woord biseksueel werd gewoon genegeerd. Vroeger vond ik het een rot woord, biseksueel. Maar ik vind het meer een rotsituatie als mensen mijn biseksualiteit als excuus gebruiken om dingen te weten te komen over mijn privéleven.’

Ik ben in ieder geval blij dat ik haar biseksualiteit wél als excuus mocht gebruiken om dingen te weten te komen over haar privéleven. Zonder haar openheid over haar seksuele identiteit had ik nooit zo’n interessant en inspirerend gesprek gehad met de vrouw wiens teksten ik toch vaak heb meegezongen.

Look at me staaaanding,
Heeeere on my own again
Upstraight in the sunshine

No neeeeed to laaaugh and cry
It`s a wonderful wonderful life
No need to ruuuun and hide
It`s a wonderful wonderful life

Geef een reactie

