Daar sta je dan

De film is afgelopen en het publiek applaudisseert. Het applaus is hard en er wordt gefloten maar een man overstemt het geklap. ‘Sei disgustoso!’ roept hij in de zaal. Ik spreek geen Italiaans en ik kan niet goed horen wat hij schreeuwt dus ik wend me tot mijn regisseur. Vragend kijk ik hem aan en ik zie hem even twijfelen maar dan pakt hij mijn hand en vertaald het voor mij: ‘You are disgusting.’

Drie dagen eerder – Daar sta je dan, in de plaatselijke bioscoop in het Franse stadje Thionville met een microfoon in je hand, een nauwelijks Engels sprekende presentator naast je en een zaal vol mannelijke studenten van de technische universiteit tegen over je. Ik sta hier om de film ‘This Is The Way’ te presenteren. In ‘This is the way’ krijg je een sfeerimpressie van het leven van een negentienjarig met twee lesbische moeders, een homoseksuele donorvader en een vriendinnetje en een vriendje. Dat meisje ben ik. En hoewel ik nu al een beetje gewend ben om een film over toch behoorlijke privé aspecten van mijn leven op filmfestivals te laten zien, ben ik tot nu toe nog niet zo zenuwachtig geweest. Dit is geen publiek zoals ik het gewend ben. Het verschil met mijn vorige publiek in de zaal van de enorme bioscoop in Lissabon, waar ik precies een maand geleden voor het filmfestival QueerLisboa stond, is groot. Daar koos ik het publiek ervoor om naar mijn film te gaan omdat het onderwerp ze aanspreekt, ze zichzelf kunnen identificeren met de situatie of omdat ze de stijl van de regisseur mooi vinden.

Filmfestival frankrijk

In deze zaal is het voor het 90 procent uit jongens bestaande publiek verplicht om met de klas een ‘educatieve’ film te zien. Van te voren waarschuwt een organisator mij over de gevoeligheid van het onderwerp. Er was veel commotie toen de thematiek van de film onder de studenten bekend werd.  ‘Wat is dit voor bizar meisje?’ was de eerste reactie van een 20jarige jongen die nu met een blaadje met zelf geformuleerde vragen samen met drie vrienden naast mij op het podium staat. Na het applaus is het stil in de zaal. De stoer ogende jongen met tatoeages op zijn arm legt uit dat de film veel vragen oproept over ‘your universe’ en stelt me vervolgens een aantal van die vragen. ‘You are a very extraordinary and special woman, do you know that?’ is de een na laatste vraag en na afloop komen ze naar me toe met de laatste: ‘Can we take a selfie with you?’

Drie dagen later sta ik in Turijn in Italië op het Torino Film Festival (TFF) en heb ik mijn eerste nare ervaring bij een screening van de film. Ik had zo’n reactie misschien verwacht in Servië, Canada of Estland waar de film juist hartverwarmend en positief is ontvangen maar zeker niet op een van de grootste filmfestivals van Europa. Na de eerste schrik moet ik het podium op om een Q&A te doen waarbij de programmatuur van het festival mij vragen gaat stellen over de film. Ik vind dit normaal een leuk onderdeel maar nu voel ik mijn hart in mijn keel kloppen en klinkt de roep uit de zaal herhaaldelijk in mijn hoofd ‘you are disgusting’. Ik hoop dat er geen vragen uit het publiek komen zodat ik zo snel mogelijk de zaal kan verlaten.

Twee dagen later draait de film nog een keer en voel ik me veel sterker. Gelukkig zijn de reacties nu weer gewoon positief en eindigt het filmfestival voor mij toch nog een beetje positief. Ergens is het interessant en goed dat dit is gebeurd. Het zou niet representatief voor de werkelijkheid zijn als de reacties alleen maar positief zijn. Ik weet dat minstens de helft van de wereldbevolking niet open staat voor homo of biseksualiteit dus deze Italiaan maakt de reacties toch en beetje realistischer. Bij het presenteren van mijn onderwerp op school vraagt een jongen uit mijn klas zich af of biseksualiteit nog wel een taboe is. Mijn antwoord daarop is ja, en na mijn ervaring met de bozen Italiaan heb ik nog meer zin om dit onderwerp te bespreken en te onderzoeken.

Ben je benieuwd naar de trailer van de film? Die kan je hier bekijken. De officiele site van het Torino Film Festival kan je hier vinden.En last but not least kan je hier doorklikken naar mijn favoriete filmfestival tot nu toe.

Geef een reactie

