Ik ben bi en ik besta

We nemen plaats in de Le big Lebowski onder de grote opgezette Giraffe en ik besluit de ‘Elephant in the room’ te benoemen. ‘Ben je zelf bi?’ vraag ik hem. Emiel Maliepaard is PhD student ben aan de Radboud Universiteit Nijmegen  en doet onafhankelijk onderzoek naar biseksualiteit. Dat hij hier behalve puur wetenschappelijk ook persoonlijk in is geïnteresseerd vermoedde ik zelf al wel een beetje.

EMiel maliepaard‘Politiek gezien ben ik biseksueel, in mijn private life ben ik gewoon Emiel. Ik vind biseksualiteit gewoon iets heel moois, iets heel opens. Het geeft vrijheid.’ Problemen of nare reacties heeft hij niet gehad met zijn seksualiteit. ‘Ik ben wie ik ben en niet bang voor de buitenwereld. Ik heb dat ook wel heel erg van thuis uit meegekregen, bij ons was het wel normaal dat je anders was. Ik ben in een vooruitstrevende omgeving opgebracht.’ Hij noemt zichzelf geen activist. ‘Ik ben vooral een wetenschapper, ik wil er wel iets mee bereiken dus mijn eigen seksualiteit is hierin wel een drive.’

Momenteel is Emiel aan het onderzoeken in hoeverre mensen zich in verschillende situaties wel of niet bi noemen. Zo blijkt uit cijfers van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau) dat bijna twee derde van de mensen in Nederland met biseksuele gevoelens daar niet voor uit komt. Zestig procent van die biseksuelen komt liever niet op het werk uit de kast maar geldt dat ook op scholen, bij ouders of vrienden? “Ik val op mensen’ hoor je veel biseksuelen zeggen, ze hebben een hekel aan labels. “ik ben geen bi, ik ben mezelf.” Een reden om je als biseksueel wel te labelen is om toch een gemeenschap te creëren. Het wereldje van de bi is namelijk best wel onzichtbaar. Om deel uit te maken van een gemeenschap moet je wel uit de kast zijn.’

Voor zijn onderzoek haalt hij inspiratie uit werk van Klein (Sexual Orientation Grid) (waar ik mijn eerste blog aan weidde). Zelf vindt hij de schaal van Kinsey achterhaald, hij heeft sterk de voorkeur voor de variant van Klein die veel meer mogelijkheid tot dynamiek biedt. ‘De schaal van Kinsey is puur op seksuele opgewondenheid gericht. Voor mij heeft het daar niet mee te maken. Als iemand seks heeft met beide seksen is hij niet perse bi. Iemand is bi als diegene zich bi voelt.’

Aangeboren of aangeleerd?
‘We hebben allemaal de capaciteit om op ieder mens te kunnen vallen, maar de maatschappij leert ons het een of het andere te zijn. Het is dus aangeleerd om op een gender te vallen, om hetero of homo te zijn. Alsof het als dag en nacht is en er niks tussen in zit. Ik ben van mening dat iedereen met iedereen seks zou kunnen hebben, maar dat die sociale normen heel erg uit de kerk komen. In de tijd van de oude Grieken was alles mogelijk en sinds de komst van de katholieke kerk is de nadruk gaan liggen op kinderen krijgen en leef maar normaal.’

Vooroordelen
‘Ja er zijn wel veel misvattingen. Dat het een fase is, of zelfs dat het niet bestaat. Sommige mensen geloven niet in biseksualiteit. Maar jij bent bi, en ik ben bi. Wij zijn bi en wij bestaan. Andere vooroordelen gaan vaak over seks. Ook in de homogemeenschap bestaan die vooroordelen, dat bi’s alleen maar seks georiënteerd zijn en altijd polygaam. Mede door die lastige acceptatie hebben bi’s veel problemen met hun mentale gezondheid. Ze zijn vatbaarder voor depressies en ook zelfmoordpogingen komen veel voor.’

Jouw utopie?
‘Iedereen, of in ieder geval volwassenen onderling, moeten kunnen doen wat ze willen zonder daar mensen mee te schaden. In welke seksuele geaardheid dan ook en in welke vorm dan ook, polygamie, monogamie, ik heb nergens iets tegen eigenlijk.’ Even later spreekt hij zichzelf toch even tegen. ‘Ik ben tegen normaal, ik vind mensen die gek zijn leuk en ik wil dat mensen de vrijheid kunnen hebben om samen te zijn met hun liefde. Ik ben voor een samenleving die heel erg open is over waarden en normen, zonder vooroordelen.’

Nadat ik het interview ten einde verklaar en mijn laptop in veiligheid heb gesteld bestellen we tevreden nog een biertje en kunnen we nog even off the record verder kletsen. Wil je ook een biertje drinken onder een enorme giraf in dit swingende café? Be my guest. (Letterlijk, want het zou zo maar kunnen dat je mij  daar binnenkort achter de bar vindt.)

Geef een reactie

